V ŘÍJNOVÉM ČÍSLE 2011 ČASOPISU "REGENERACE" VYŠEL ČTYŘSTRÁNKOVÝ ČLÁNEK PANA JANA BOŇKA,
AUTORA KNIHY O VLADIMÍRU KOMÁRKOVI, KTERÝ SE TENTOKRÁT ROZEPSAL O "FOTOGRAFOVI DUŠE".
PŘEPIS TEXTU:
Karel Kestner
Fotograf duše
Vyvolení a povolaní. Možná ale přesnější je povolaní, a jen někteří vyvolení. Celý život mne zajímá jednoduché téma, které má ale dvě, poněkud složitější, přitom navzájem se protínající roviny. Ve svých důsledcích často osudové. Je o lidech, kteří dokázali překročit vlastní stín, rodinné určení, místo svého narození, a přitom se prosadili ve světě, který na nikoho nečeká.
Ale také jsem občas narazil na člověka, jistě to potvrdí i čtenáři těchto řádků, o němž od prvního okamžiku víte, že do daného prostředí nepatří, že jen nenašel potřebnou sílu k vlastní cestě životem. A nebo - to je druhá rovina téhož - neměl potřebnou dávku odvahy, štěstí, nepřišla ta správná hvězdná hodina osudu. A pak jsou tu ještě lidé možná svým způsobem nejvzácnější. Neutrhli se z profese, která jim byla předurčena, možná tradicí rodu, možná jen shodou okolností, a přitom dokázali vábení svého talentu rozvinout naplno.
Potkat takového člověka je radost a svátek. S chutí ho představím i čtenářům REGENERACE. Jmenuje se Karel Kestner. Poprvé jsme se potkali při přípravě knihy Známý neznámý Vladimír Komárek (Eminent 2011), kdy paní Růžena Komárkova zcela náhodou pronesla větu: „To víte, Vladimír všechny fotky, co kdy dostal, vyhazoval. Ale mluvili jste s Kestnerem? On tady párkrát fotografoval, ten něco bude mít. Bydlí ve Stochově." A pak přišel šok. Karel Kestner nejenže přinesl na pět set negativů a množství hotových snímků Vladimíra Komárka -vesměs prvotřídních -, ale když začal rozkládat svůj archiv osobností, autorovi těchto řádků se zastavilo srdce.
Tenhle skladník z kladenské Poldovky (těsně před důchodem byl bez práce) za pomoci manželky, se starým trabantem a někdy za skřípění zubů svých dětí, které by raději jely někam na dovolenou, víc než třicet let objížděl osobnosti české kultury a fotografoval. Nebylo to vůbec jednoduché. Často to byli lidé, kteří se nehřáli zrovna na výsluní, a pustit si do soukromí někoho neznámého (navíc fotografa) nebylo jen tak. Karel Kestner vsadil na jednu kartu. Vždy přinesl fotografovanému hotové snímky (tu a tam se některé později objevily - mnohdy anonymně - na obalu nejrůznějších monografií) a požádal o doporučení k někomu dalšímu.
A ono mu to vycházelo! Jeho kolekce má dnes na sto padesát položek. Úžasných snímků, jež mnohdy překračují rámec práce profesionálních fotografů. Nejvíc šokující je, že ony obrázky prakticky nikdo nezná! Přitom tomuhle kouzelníkovi se světlem se podařilo něco, čeho si všimli už ti fotografovaní: „vymačkal z nich duši" a hodil ji na fotografický papír. Někoho viděl jen jednou, ovšem jiný ho vždy vítal s otevřenou náručí (Jaroslav Seifert), s dalším slavil Silvestra (František Nepil), někomu se stal celoživotním přítelem (Vladimír Komárek nebo Miroslav Horníček). Ve Stochově, v dřevěných krabicích a albech plných negativů, leží poklad. Jen ho zvednout.
Je to kulturní dědictví tohoto národa. Neopakovatelné.
Autorem je zcela neznámý Karel Kestner.
Jan BONĚK
Noticky k fotografiím:
Plachý Jaroslav Seifert si na fotografa velmi rychle zvykl, a dokonce se těšil z jeho návštěv.
S Miroslavem Horníčkem se stali přáteli. Tady jsou na snímku oba: Karel Kestner a Miroslav Horníček, herec a spisovatel s duší fotografa.
Pravděpodobně jediný snímek Evy Olmerové, pořízený v jejím soukromí. Fotograf vzpomíná, že to bylo na poslední chvíli: „Zanedlouho potom odešla zpívat na kůry nebeské."
Vladimír Komárek. Ze strastiplné cesty ze Stochova až do Nedvězí u Semil vzniklo přátelství, které trvalo až do posledních okamžiků malířova života. Komárek rád zdůrazňoval, že text na ceduli u jeho branky „jen krátká návštěva potěší" není určen Kestnerovi
Jan Bauch. Starý pán, výjimečný malíř, jako první rozeznal Kestnerův talent a otevřel mu dveře do dalších ateliérů. Tehdy bylo rozhodnuto, že fotografování je třeba brát vážně.
Adolf Born se fotografuje rád. je fotogenický, a navíc nevynechá jedinou příležitost propagovat kvality starého mocnářství.
Unikátní snímek jednoho z českých národních umělců Karla Svolinského. Byl znám svojí věčně špatnou náladou, i proto je tento snímek tak vzácný.
Bohumil Hrabal byl neobyčejně obyčejný mužský, ale fotografovat ho znamenalo dát si velkou časovou rezervu. Čas s ním utíkal neobyčejně rychle.
Karel Kestner označuje Františka Nepila jako „příjemnou kapitolu svého života". Trvalo chvíli, než si k sobě našli cestu, ale nakonec spolu trávili Silvestry. Bez televize a bez alkoholu.